BEHANDLING AF OG VIDEN OM

Paradentose og tandkødsbetændelse

Paradentose er en sygdom, som kan ramme alle. Paradentose er en tandsygdom, en betændelsestilstand i tændernes omgivende støttevæv/tandkød. Sygdommen fremtræder hvis dit tandkøb har været ramt af betændelse over længere tid, uden det er blevet behandlet. Herved spreder bakterierne sig til det dybereliggende væv i tandkødet og ned til tandroden. Sygdommen kaldes for de tandløses sygdom, da den kan forårsage at kæbeknoglen nedbrydes omkring tandrødderne.

Hvad er symptomerne på paradentose?

Et sundt og velplejet tandkød ligger helt stramt omkring tænderne og er lyserødt og svagt nubret i overfladen. Desuden bløder det ikke ved tandbørstning og heller ikke efter grundig brug af tandtråd eller tandstikkere.

Det betændte tandkød er hævet, ømt, rødligt og bløder i forbindelse med tandbørstning og tandtråd. Dette er symptomer på tandkødsbetændelse og kan være symptomer på paradentose.

Et andet symptom er at tandkødslommerne bliver dybere, hvilket har konsekvenser for hvor godt tanden sidder fast. Jo mere alvorlig sygdommen bliver, jo dybere bliver disse tandkødslommer. I slemme tilfælde kan tandrødderne blive plottet og tænderne kan løsne sig. Nogle oplever at tænderne flytter sig og de kan få dårlig ånde.

Hvordan behandler man paradentose?

Hvis tænderne ikke børstes helt rene vil der samle sig bakterier langs tandkødskanten, dette kaldes plak. Hvis disse bakteriebelægninger ikke fjernes, kan de forkalke og blive til tandsten. Plakken og tandstenen vil med tiden irritere tandkødet og føre til udviklingen af tandkødsbetændelse.

Hvis plak og tandsten på tænderne fjernes, og tænderne efterfølgende holdes rene, forsvinder tandkødsbetændelsen i løbet af få dage, og tandkødet bliver atter sundt. Man kan imidlertid ikke selv fjerne tandsten, derfor skal tænderne renses hos en tandlæge. Nogle mennesker danner tandsten hurtigere end andre og skal derfor sørge for at få tænderne renset ofte.

Behandlingen af paradentose handler om at sikre et sundt tandkød, som ikke er betændt. Dette opnås ved grundige tandrensninger med hyppige intervaller, samt grundige instruktioner i, hvordan man derhjemme opretholder en optimal mundhygiejne. Behandlingen foregår i samarbejdet mellem patient, tandlæge og tandplejer. En god effektiv forebyggende behandling er at følge et tandeftersynsplan, lagt sammen med din tandlæge. Læs mere om vores tandeftersyn og få lagt en plan med en af vores tandlæger.