BEHANDLING AF

Huller i tænder – undgå caries

Mange af os har prøvet at have huller i tænderne, men hvad er det er sker inde i munden, når hullerne opstår? Og hvad er symptomerne på huller i tænderne? Hvad kan man egentlig gøre selv, for at undgå huller.
Dette kan du læse mere om her…

Hvordan opstår huller i tænderne?

På trods af at vi børster tænderne hver dag, opstår der naturlige tandbelægninger i løbet af dagen, dette kaldes plak. Hvis plak får lov til at blive siddende, er der stor risiko for at bakterier, også kaldet caries, kan bryde ind gennem tandemajlen og forårsage et hul. Dette er til trods for at emaljen er temmelig sejlivet.

Lige når hullet opstår er det ikke muligt at se den, men får hullet lov til at blive, vil det med tiden kunne ses.

Hvad er symptomerne på huller i tænderne?

Der behøver ikke altid være symptomer forbundet med huller i tænderne. Huller i tænderne hænger nemlig ikke altid sammen med smerter i mund, hoved og/eller kæbe. Selv med store huller, kan det ikke mærkes, hvilket er årsag til at mange ikke ved, de har huller i tænderne.

Typiske symptomer på huller i tænderne er smerte i tanden, hvilket kan være når du:

• Drikker noget koldt eller varmt
  • Spiser fødevarer med meget sukker eller syre

Det kan være svært at diagnosticere, derfor anbefaler vi at regelmæssigt få tjekket tænderne hos tandlægen.

Hvordan behandles huller i tænderne?

Normalt er det ikke nødvendigt at behandle begyndende huller eller inaktiv caries, fordi mundens eget spyt vil beskytte og forsøge at reparere hullet. Forudsætningen er dog en god mundhygiejne, for at undgå at huller udvikler sig til at blive større.

Hvis hullet kræver at vi fjerner det, vil tandlægen bore det syge tandvæv væk og lægge en plastfyldning i hullet. Her vælger mange lokalbedøvelse for at undgå smerter under boring, hvis nerver skulle blive påvirket. Ved at anvende bedøvelse, vil oplevelsen ikke er være forbundet med smerter.

Det er en god ide at reagere i tide - inden hullet vokser sig så stort at det kan forårsage betændelse ved roden af tanden. Her er rodbehandling ofte den eneste vej til at løse problemet.

Læs mere om forebyggelse mod huller i tænderne her. Du kan desuden se mere om vores priser her.